Препоръки за хранене при възрастни хора

Правилно съставената диета е фактор, който благоприятства дълголетието и подобрява качеството на живот. Това важи особено за по-възрастните хора, които изпитват физиологични промени, свързани с естествените процеси на стареене на тялото и са по-склонни да развият неинфекциозни хронични заболявания. Когато говорим за храненето на възрастните хора, трябва да се помни, че това е разнородна група от население, за която е трудно да се формулират универсални принципи за здравословно хранене. Това се дължи на различията в здравето, социално-икономическата ситуация или вкоренените навици. Няма съмнение обаче, че нуждата от енергия и хранителни вещества се променя с възрастта. Осигуряването на нужното количество калории, витамини, минерали, антиоксиданти и течности е необходимо за поддържане на правилното хранене и по този начин за подобряване на здравето и качеството на живот. Насоки за съставяне на хранителен режим за възрастни хора:

  • Потреблението на енергия е по-ниско, отколкото при млад човек - трябва да се оценяват индивидуалните нужди по отношение на възраст, пол, тегло, ръст и здраве.
  • Въглехидрати, като основен източник на енергия – препоръчително е те да осигуряват 50- 70% от дневната порция калории. Трябва да се консумират продукти, които са източник на сложни въглехидрати като: зърнени храни, ориз, макаронени изделия, хляб (ако е възможно в пълнозърнест вид).
  • Здравословни източници на мазнини като растителни масла - особено ленено и рапично масло. Препоръчва се и консумация на сурови ядки, ако състоянието на зъбите позволява.
  • Оптималното количество протеин, получен от източници като: бяло месо, млечни продукти (нискомаслено сирене, извара, мляко), яйца и бобови растения.
  • Няколко порции зеленчуци и плодове дневно във варена форма или по възможност сурови. Те осигуряват витамини, минерали и други активни вещества..
  • Правилното количество течности – вода, чай, сокове.
  • Ограничаване на приема на сол и източници на наситени мастни киселини като: масло, тлъсти меса и маслени млечни продукти. Това е един от най-важните елементи в превенцията на хипертония и атеросклероза.
  • Вкусни ястия - за да осигурите на възрастните хора нужното количество от всички хранителни вещества, е необходимо да приготвяте апетитни ястия и да ги сервирате по атрактивен начин.
  • Прием на хранителни добавки с растителни екстракти - за подпомагане на апетита. Благодарение на внимателно подбрания си състав от билки и витамини, Апетистер Синиър стимулира апетита. Хранителната добавка Апетистер Синиър се препоръчва за възрастни хора - при липса на апетит, за да се подпомогне храносмилането и за поддържане на балансирана диетата при възрастните.

Важно е да се обърне внимание на необходимостта от ограничаване на приема на сол и източници на наситени мастни киселини като масло, тлъсти меса и маслени млечни продукти. Това е един от най-важните елементи в превенцията на хипертония и атеросклероза. За да осигурите на възрастните хора нужното количество от всички хранителни вещества, е необходимо да приготвяте вкусни ястия и да ги сервирате по атрактивен начин.