Билки, които стимулират апетита и подобряват храносмилането

Един от факторите, влияещи върху отслабването на апетита на възрастните хора са физиологичните промени, настъпващи в стомашно-чревния тракт, свързани с процеса на стареене на организма. Намаляването на секрецията на стомашните сокове и намаляване на мускулната сила води до забавяне на храносмилателните процеси, което кара храната да остане в стомаха, а след това и в червата, за по-дълго време. Всичко това води до усещане за пълнота, дискомфорт и намаляване на апетита. Правилната диета и специалната грижа за естетиката на сервираните ястия насърчава редовното консумиране на ястия. Може да подкрепите тези дейности, като въведете в менюто различни растителни есктракти, които имат положителен ефект върху храносмилателната система. Най-често те се характеризират със съдържанието на горчиви вещества и имат специфичен, интензивен аромат. Те повишават секрецията на слюнката, стомашния сок и жлъчката, благодарение на които храносмилателният процес е по- ефективен. Съдържат вещества, които са полезни за чревната флора. Тези билки помагат да се поддържат нормални нива на холестерол.

Растителни екстракти, които стимулират апетита са:

  • Цикория (екстракт от корен на цикория) - Съдържа вещества, които повишават секрецията на храносмилателни сокове и подобряват чревната перисталтика. Стимулира апетита.
  • Мента (екстракт от мента) - Подпомага храносмилането и правилното функциониране на храносмилателната система.
  • Копър (екстракт от плодове от копър) – Спомага за елиминиране на излишните газове и подуването.
  • Анасон (екстракт от плодове анасон) - Подпомага храносмилането и поддържането на здрави черва.

Списъкът с растения, които стимулират апетита и подобряват храносмилането, е дълъг. Когато избирате меню за възрастни хора, трябва да включите и билки като: босилек, кимион, равнец, млечен бодил, пелин, чесън, артишок, кориандър, копър, маточина, глухарче, мащерка или чубрица. Тези растения могат да бъдат въведени в диетата под различни форми. Възрастният човек може да ги консумира под формата на инфузии, отвари или хранителни добавки. Добро решение е и използването на билки като подправки към храната. Наличието на копър, мащерка, риган, босилек и розмарин ще увеличи вкусовата стойност на сервираните ястия и може да насърчи възрастните да ги консумират.

Трябва обаче да сте умерени и да следвате инструкциите на Вашия лекар или диетолог, тъй като някои билки стимулират прекалено секрецията на храносмилателни сокове. Възрастните хора, които приемат лекарства ежедневно, трябва да потърсят съвет за възможни взаимодействия, преди да използват някои билки.

1. Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedowork J .: Фитотерапия и билкови лекарства. Медицински издател PZWL, Варшава, 2007
2. Lamer -Zarawska E. Фитотерапия и билколечение в гериатрията. PZWL, Варшава 2009